Identiteitskaart (eID)

Een identiteitskaart is het bewijs van inschrijving in het Rijksregister. Met uw identiteitskaart kunt u uw identiteit bewijzen in het binnen- en buitenland. Vanaf 15 jaar bent u verplicht om uw identiteitskaart altijd bij te hebben.
 
De identiteitskaart is 10 jaar geldig. De identiteitskaart voor jongeren van 12 jaar tot 18 jaar is 6 jaar geldig, de identiteitskaart voor personen vanaf 75 jaar is 30 jaar geldig. 
 
In de elektronische identiteitskaart zit een microchip ingebouwd. Deze chip bevat een identificatiecertificaat waarmee u uw identiteit kunt bevestigen wanneer u uw eID in een kaartlezer steekt.
 
De chip bevat ook een handtekeningcertificaat waarmee u een elektronische handtekening kunt plaatsen onder elektronische documenten. U kunt de elektronische handtekening alleen gebruiken met uw persoonlijke pincode.
 
Voorwaarden
 
Voor elke Belg vanaf 12 jaar.
 
Procedure
 
  • Wanneer uw identiteitskaart bijna vervalt, start de stad automatisch de vernieuwingsprocedure. 
  • U ontvangt een oproepingsbrief met de vraag een afspraak te maken bij het stadsloket. 
  • U meldt zich op het moment van uw afspraak aan bij het stadsloket, waar uw aanvraag behandeld wordt.
  • Twee tot drie weken na de aanvraag krijgt u een brief die meldt dat uw identiteitskaart klaar ligt. U kunt uw nieuwe identiteitskaart dan afhalen aan het onthaal van het stadsloket. Hier is geen afspraak voor nodig.

Opgelet ouders!

Soms maken ouders een afspraak voor hun identiteitskaart, en maken ineens ook een afspraak voor de kids-ID van hun kinderen. Dat mag en is geen probleem. Maar vergeet niet: voor een kids-ID moet u het kind meebrengen naar de afspraak.

Wat brengt u mee?
 
Bij de aanvraag van uw elektronische identiteitskaart (met afspraak):
  • uw oproepingsbrief
  • een recente pasfoto die aan de voorwaarden voldoet op de oproepingsbrief
  • uw huidige identiteitskaart (of het vervangingsattest van de politie)
  • het te betalen bedrag (betalen kan cash of met bancontact)
Bij het afhalen van uw elektronische identiteitskaart (zonder afspraak):
  • uw oude identiteitskaart
  • uw nieuwe puk- en pincode
Kostprijs
 
  • Een nieuwe identiteitskaart kost 18 euro.
  • Een nieuwe identiteitskaart volgens de dringende procedure (dag van aanvraag + twee werkdagen) kost 86 euro.
  • Een nieuwe identiteitskaart volgens de zeer dringende procedure (dag van aanvraag + 1 werkdag) kost 129,60 euro.
  • Een nieuwe identiteitskaart volgens de zeer dingende procedure met levering in Brussel (dag van aanvraag + 1 werkdag) kost 97,70 euro.
In volgende gevallen moet u zelf een vernieuwing aanvragen:
 
  • bij verlies of diefstal van uw kaart (U kunt een vervangsingsattest aanvragen bij de politie of bij het stadsloket.) 
  • bij beschadiging van uw kaart
  • als de elektronische chip is losgekomen
  • als uw pasfoto niet meer gelijkend is
  • als u van naam, voornaam of geslacht wijzigt
  • na ambtelijke schrapping
De aanvraag verloopt verder volgens de gewone procedure. U maakt een afspraak en meldt u persoonlijk aan met een pasfoto (en eventueel het vervangingsattest). Na twee tot drie weken krijgt u een brief dat uw identiteitskaart klaarligt. U kunt deze zonder afspraak afhalen aan het stadsloket.
 
Fotocabine
 
Hebt u een foto nodig voor uw identiteitskaart? U kunt deze gewoon zelf maken in de fotocabine aan het stadsloket. U betaalt 8 euro voor zes foto’s. Kom tien minuten voor uw afspraak langs, zodat u uw foto's in alle rust kunt maken.