Subsidie afval veroorzaakt door een medische problematiek
Een medische problematiek die het gebruik van verzorgings- of incontinentiemateriaal vereist, zorgt voor extra afval. De stad wil inwoners die deze extra kost hebben, ondersteunen door het toekennen van een jaarlijkse subsidie. Deze subsidie van 40 euro als compensatie voor de hogere afvalfactuur wordt rechtstreeks uitbetaald aan de inwoner.
Voor wie?
Inwoners van Herentals die door een medische aandoening extra afval zoals incontinentie- en verzorgingsmateriaal hebben
Voorwaarden
De subsidie wordt toegekend aan personen die:
- gedomicilieerd zijn in Herentals
- zelfstandig thuis wonen (niet in een residentiële instelling)
- een medische problematiek hebben die extra afval veroorzaakt. Deze problematiek wordt bevestigd door de behandelende arts of door een erkend thuisverpleegkundige op het officiële aanvraagformulier.
Wanneer op het aanvraagformulier wordt bevestigd dat het om een onomkeerbare aandoening gaat, blijft deze aanvraag geldig voor de volledige looptijd van het subsidiereglement (2026–2031) en hoeft deze niet jaarlijks opnieuw worden ingediend.
Hoe aanvragen?
- U vraagt de subsidie aan via dit aanvraagformulier
- De aanvraag, met de nodige bewijsstukken, moet u vóór 30 november 2026 indienen via bij stad Herentals, LDC Convent 2, Augustijnenlaan 30, 2200 Herentals, dienstencentrum@herentals.be.
- U mag uw aanvraag ook binnenbrengen bij het Convent (Augustijnenlaan 26/1) of het Het Pomphuis (Dorp 12, Morkhoven).
Hoe ontvangen?
De subsidie wordt uitbetaald op de bankrekening van de aanvrager of diens ouder/voogd indien de aanvrager minderjarig is.
Uitbetalingen gebeuren per kwartaal, op basis van het moment van indiening:
- Aanvragen ingediend in het eerste kwartaal (januari – maart): uitbetaling in april
- Aanvragen ingediend in het tweede kwartaal (april – juni): uitbetaling in juli
- Aanvragen ingediend in het derde kwartaal (juli – september): uitbetaling in oktober
- Aanvragen ingediend in oktober en november: uitbetaling in december