Papier en karton

Papier en karton mag u meegeven in de gele bak bij de huis-aan-huisophaling. Op elke bak kleeft een sticker met uw adresgegevens, zodat iedereen zijn eigen bak herkent. De papiercontainer is gratis. Ook de ophaling en de verwerking van het papier en karton worden niet aangerekend. 

U kunt uw papier en karton ook gratis naar het recyclagepark brengen.

Wat mag?

  • enkel zuiver papier en karton (dag- en weekbladen, tijdschriften, regionale pers, reclamedrukwerk)
  • boeken
  • telefoongidsen
  • kartonnen dozen

Wat mag niet?

  • Onzuiver papier en karton horen bij het restafval. Het gaat om papier en karton dat besmeurd is met oliën of verven, voedingswaren (o.a. broodzakken), …
  • behangpapier
  • tetrapapier (beschermpapier voor schilderwerken)

Welke bakken zijn er?

  • De standaardinhoud is 240 liter. De container is dus groot genoeg om er een hele maand papier en karton in te verzamelen.
  • Voor bewoners van appartementen, studio’s, rijhuizen en verafgelegen woningen zijn er ook kleine containers van 40 liter beschikbaar.
  • Verenigingen en handelaars kunnen kiezen tussen een container van 240 of 1.000 liter. 

Kan ik mijn bak omruilen?

U kunt uw bak omruilen voor een groter of kleiner model.

U kunt eenmaal gratis omruilen. Vanaf de volgende omruiling betaalt u telkens 10 euro. 

Hiervoor belt u naar de gratis DIFTAR-informatielijn (0800-97 687). U spreekt een leverdatum af en de bak wordt dan bij u omgeruild. Op het moment dat uw bak wordt opgehaald, moet deze leeg zijn.

Ik heb geen gele container en zou er graag één hebben. Wat moet ik doen?

U belt naar de gratis DIFTAR-informatielijn (tel. 0800-97 687). U spreekt een leverdatum af en de bak wordt dan bij u geleverd.

Mijn bak is niet leeggemaakt. Wat nu?

Er zijn verschillende oorzaken waarom de bak niet is leeggemaakt:

  • De bak stond niet om 7 uur buiten.
  • De bak was niet zichtbaar voor de ophaler. 
  • Uw bak staat opgegeven als 'gestolen'. Hiervoor neemt u eerst contact op met de DIFTAR-informatielijn (0800-97 687). 
  • De straat was niet toegankelijk voor de ophaalwagen. 
  • De mensen van de ophaaldienst zijn het afval vergeten op te halen. Hiervoor kunt u bellen naar de afval-infolijn van IOK Afvalbeheer (014-56 27 75). Indien u de dag van de ophaling belt, en uw klacht is gegrond, zullen zij het afval zo snel als mogelijk komen ophalen.

Mijn bak is verdwenen. Wat moet ik doen?

Als de bak in de ophaalwagen is gevallen, hebben de ophalers een briefje in uw brievenbus gestopt. Neem contact op met de DIFTAR-informatielijn (0800-97 687) om een nieuwe aan te vragen.
 
Bij diefstal belt u naar de DIFTAR-informatielijn (0800-97 687) en vraagt het nummer van de gestolen bak. Vervolgens doet u aangifte bij de politie. De politie stelt een proces-verbaal op en geeft u een attest. U bezorgt dit attest aan het stadsloket (Augustijnenlaan 30). Enkele dagen later ontvangt u een nieuwe bak. 

Alvorens een aangifte van diefstal te doen, doet u best eerst een klein buurtonderzoek. Het kan zijn dat iemand van uw buren per vergissing de verkeerde bak heeft binnengezet. Of dat de bak verderop langs de straat is terecht gekomen.

Hoe laat mag ik 's avonds mijn bak buitenzetten?

U mag een bak buiten zetten vanaf 20 uur de dag voor de ophaling.

Mijn bak is vol, maar ik wil nog extra papier en karton meegeven.

U mag papier en karton naast uw container zetten. Verzamel het in een gesloten kartonnen doos of bind het samen met een touw.