Muziek

Ben je 6 of 7 jaar oud, dan start je met muziek in de eerste graad. Ben je 8 jaar of ouder? Dan start je in de tweede graad.

EERSTE GRAAD - voor kinderen van 6 en 7 jaar (1ste en 2de leerjaar)

INITIATIE MUZIEK & WOORD

  • Kinderen ontwikkelen op een speelse manier hun talent via versjes, liedjes, toneeltjes, ritmisch bewegen, klein slagwerk, orff-instrumenten, luisteren naar muziek en ritmiek.
  • Woord en muziek komen evenwaardig aan bod.
  • 1 uur per week
  • In alle vestigingsplaatsen van de academie.

TWEEDE GRAAD voor kinderen vanaf 8 jaar (3de leerjaar)

De 2e graad loopt over 4 jaar. Iedereen vanaf 8 jaar kan in deze graad starten. Je moet de eerste graad niet gevolgd hebben.

  • 3 uur les per week
    • 1 uur instrumentles. Je volgt van bij de start instrument- of zangles. Alle stijlen zijn mogelijk: klassiek, folk en pop-rock-jazz.
    • 2 uur muziekatelier. In muziekatelier leer je noten lezen, maar is er ook veel ruimte voor samen musiceren en zingen.

TWEEDE GRAAD JUNIOR MUSICAL voor kinderen vanaf 8 jaar (3de leerjaar)

Ben je tussen de 8 en 12 jaar oud?
Ben jij ook zo dol op musical?
Musical, je weet wel, die magische combinatie van zingen, dansen en acteren.
Dan is de richting 'Junior Musical' écht iets voor jou!
Krijg lessen in spel, zang en dans, en word zo een succesvol allround musicalperformer!

Het lessenrooster van junior musical ziet er als volgt uit:

  • twee uur muziekatelier
  • één uur musical workshop (in september af te spreken met de leerkracht)
  • één uur zang musical (in september af te spreken met de leerkracht)

TWEEDE GRAAD voor TIENERS en VOLWASSENEN

Voor hen loopt de tweede graad over drie jaar.

  • 3 uur les per week
    • 1 uur instrumentles. Je volgt van bij de start instrument- of zangles. Alle stijlen zijn mogelijk: klassiek, folk en pop-rock-jazz.
    • 2 uur muziekatelier. In muziekatelier leer je noten lezen, maar is er ook veel ruimte voor samen musiceren en zingen. Muziekatelier voor tieners en volwassenen kan enkel in Herentals gevolgd worden.

Tweede graad voor tieners en volwassenen met muzikale ervaring

Je speelt al jaren in een pop-, rock-, folk- of jazz-band of je zingt in een koor? Je hebt dus een ruime muzikale ervaring, maar hebt nog geen academie gevolgd en wil nu eindelijk dat notenschrift onder de knie krijgen?

Je kan een versnelde cursus muziek lezen volgen. Je volgt eerst een toelatingsperiode van 2 maanden. En als je die succesvol doorlopen hebt, kan je op één jaar tijd de kneepjes van het notenlezen onder de knie krijgen, naast een basis van de muziektheorie. 

Je hebt drie uur les in de week:

  • 2 uur muziekatelier (notenlezen) op maandag van 20.15 tot 22.15 uur
  • 1 uur keuze: instrument, zang, groepsmusiceren of koor

DERDE GRAAD

Je start in de derde graad nadat je de tweede graad hebt afgerond. Je kan kiezen uit vijf opties:

optie KLASSIEK, optie FOLK of optie POP-ROCK-JAZZ

Eerste jaar

  • 1 uur instrument
  • 1 uur groepsmusiceren*  (voor piano, orgel, accordeon en harp: begeleidingsprakijk** )
  • 1 uur muzieklab. In het vak muzieklab onderzoek je, net zoals in een echt labo, alle aspecten van muziek. Zo kom je een heleboel te weten over instrumenten, akkoorden, muziekstijlen, muziekvormen en componisten. Jouw zoektocht brengt je van klassiek naar pop, van jazz naar folk, van musical naar filmmuziek. Je leert actief en veelzijdig luisteren en verruimt zo je muzikale horizon. Je leert je eigen expressiemogelijkheden kennen, je krijgt inzicht en  ontwikkelt je eigen muzikale voorkeuren. je experimenteert met je eigen instrument (en soms ook dat van je klasgenoot) en je begeleidt in groep op een creatieve manier. Dikwijls vertrek je daarbij van bekende pop- of folksongs, met en zonder partituur. Je sluit het schooljaar af met een gezamenlijk toonmoment of video-opname. En ook een concertbezoek of een workshop horen bij dit vak. Muzieklab kan je volgen in de meeste vestigingsplaatsen. Als je als ouder bent dan 15 of als je kiest voor de optie pop-rock-jazz of folk, dan volg je muzieklab in Herentals.

Tweede en derde jaar

  • 1 uur instrument
  • 1 uur groepsmusiceren*   (voor piano, orgel, accordeon en harp: begeleidingsprakijk** )
  • 1 uur: keuzevak

* Groepsmusiceren kan je ook volgen in een vereniging die samenwerkt met de academie. Klik hier voor de mogelijkheden: alternatieve leercontext.

Leerlingen pop-rock-jazz volgen combo (popband) 

** In begeleidingspraktijk leer je alles over akkoorden: hoe ze in mekaar zitten en vooral ook hoe je ze kan toepassen op je instrument. Zo kan je jezelf of anderen begeleiden. De les gaat door in groepjes van 3 tot 6 leerlingen. Pianisten volgen begeleidingspraktijk in Herentals, Lille of Kasterlee. Voor de andere instrumenten volg je het bij je instrumentleerkracht.

Pop, rock en jazz

Folk

Keuzevakken derde graad

MUZIEKLAB

Dit is het vak dat je al in het eerste jaar van de derde graad volgde. Je kan ervoor kiezen om het verder te volgen in het tweede en derde jaar. Muzieklab kan je volgen in de meeste van onze vestigingsplaatsen.

GROEPSMUSICEREN

Naast je instrument volg je in de derde graad gedurende één uur het verplichte vak groepsmusiceren. Maar misschien wil je ook samenspelen in een andere bezetting? Of wil je proeven van een ander genre? Laat het ons weten en wij zoeken uit of er een geschikt ensemble is voor jou.

KOOR

Zit zingen in jouw bloed? Heb je in de tweede graad de smaak te pakken gekregen van het samen zingen? Kom dan meezingen in één van onze drie koren.

  • Jongerenkoor op dinsdag van 18 tot 19 uur
  • Pop-rock-jazzkoor op vrijdag van 17 tot 18 uur
  • Folkkoor op maandag van 19.30 tot 20.30 uur
GELUIDSLEER EN OPNAMETECHNIEK

Muziek opnemen kunnen we bijna allemaal. Met een smartphone kom je al een aardig eind. Maar als het echt goed moet klinken, komt er heel wat meer bij kijken. Het opnemen van muziek is een creatief proces dat de juiste vaardigheden en training vraagt. Door de juiste technieken te leren kan ook jij een goede producer worden.

In de opleiding Geluidsleer en Opnametechniek leer je de basistechnieken om muziek op te nemen, te mixen en te masteren. Daarnaast komen thema’s als microfoon- en mixtechnieken, digitale audio, equalising, compressie, effecten en synthese aan bod. Al deze kennis zet je om in de praktijk. Zo vinden er opnameprojecten plaats in samenwerking met leerlingen en leerkrachten van de academie. Ook live mixen (PA) behoort voor een deel tot de opleiding.

TONALE IMPROVISATIE

Improvisatie komt in allerlei muzikale stijlen voor. Net als bij het leren van een taal is de geleidelijke, speelse en onbewuste manier uiteraard de beste. Helaas worden we al snel ‘geremd’ door het steeds bewuster worden, en komt schaamte en onzekerheid in de weg staan. In de les gaan we de keuzemogelijkheden van de muzikale materie steeds duidelijk ‘afbakenen’ waardoor durven en experimenteren weer vanzelfsprekend wordt. Dit gebeurt met stijl-gebonden ‘backingtracks’ waarop we in groep kunnen oefenen en toepassen wat we net hebben gezien.

Je mag je dus verwachten aan het oefenen van volgende onderdelen:

  • Gehoor (om het imiteren van voorbeeldsolo’s te vergemakkelijken)
  • Harmonisch inzicht (om harmonische schema’s waarover geïmproviseerd kan worden te leren begrijpen)
  • Melodisch inzicht (om de kracht van goede melodieën te leren voelen)
  • Ritmisch inzicht (om zowel de vormstructuur van een stuk als het gewicht van de verschillende ritmische plaatsen binnen verschillende maatsoorten te leren voelen)
  • Vocabulaire (om met concrete en bestaande ‘licks’ te leren experimenteren en zo de eigen vocabulaire te vergroten)

Tonale Improvisatie kan je in de vierde graad alleen volgen als je bent ingeschreven voor de optie klassiek of folk- en wereldmuziek.

ARRANGEREN MET ABLETON

In deze cursus ga je jouw eigen muziek componeren en produceren. Of het nu hip hop, techno of popmuziek is, jij bepaalt zelf wat voor muziek je wil maken. Je verwerft melodisch, harmonisch en ritmisch inzicht en leert programmeren, opnemen en structuur in je muziek brengen. Ontdek hoe je verschillende effecten kunt gebruiken om je eigen sound te creëren, hoe je samples maakt en bewerkt, hoe je moet mixen en masteren. Je leert ook met de nodige tools werken om je muziek live te brengen. Tot slot gaan we kijken hoe je muziek kunt promoten en leer je alle stappen die nodig zijn om jouw muziek uit te brengen op cd, vinyl en digitale platformen.

Benodigdheden (zelf aan te schaffen): een laptop en het programma Ableton Suite

ARRANGEREN MET MUSESCORE

Arrangeren is het geschikt maken van een muziekstuk voor een andere instrumentale bezetting dan waarvoor het stuk oorspronkelijk was gecomponeerd. Je brengt bijvoorbeeld de melodie mee van een bekende popsong en arrangeert die in de les, zodat je hem kan uitvoeren met zang en piano. Of je maakt van een folksong een stuk voor viool, accordeon en gitaar. En misschien heb je wel inspiratie om een eigen song te schrijven en hem te bewerken voor de bezetting die jij wil? Ook dat kan in deze cursus.

Arrangeren doe je aan de computer. Benodigdheden (zelf aan te schaffen): een laptop en het (gratis) programma Musescore.

SINGER-SONGWRITER

In deze cursus smeed je jouw eigen songs, schaaf je aan je teksten en breng je ze tot leven op het podium of in de studio. Voor iedere verteller met een scherpe pen, onbevreesde stembanden en een liefde voor gitaar of piano.

Singer-songwriter kan je enkel volgen als je bent ingeschreven voor de optie pop-rock-jazz.

  • De les Singer-Songwriter vindt plaats op donderdag om 19 uur. 

Optie MUZIEK SCHRIJVEN

​Dé optie voor wie graag creatief aan de slag gaat. Je leert er, naast de grondslagen van muziektheorie en schrijven, ook de computer gebruiken om je creaties tot leven te brengen. Voor deze optie dien je over een laptop te beschikken.

Je volgt drie vakken:

  • 1 uur muziek schrijven
  • 1 uur arrangeren met muse score
  • 1 uur keuzevak

Klik hier voor een filmpje.

Optie MUSICAL

Voor wie graag zingt én acteert. Iedereen die de tweede (lagere) graad heeft afgemaakt kan instappen, ook leerlingen instrument. 

Je volgt 3 vakken:

  • 1 uur zang musical 
  • 1 uur musicalatelier
  • 1 uur musical workshop

Derde graad - vierjarige opleiding (enkel voor volwassenen)

Volwassenen kunnen kiezen voor een vierjarig traject in de derde graad. Het eerste jaar volg je drie lessen, vanaf het tweede jaar twee lessen per week.

Eerste jaar

  • 1 uur instrument
  • 1 uur muzieklab
  • 1 uur groepsmusiceren

​Tweede en derde jaar

  • 1 uur instrument
  • 1 uur groepsmusiceren

Vierde jaar

  • 1 uur instrument
  • 1 uur keuze

 

VIERDE GRAAD

Voor wie de derde graad heeft afgewerkt. 

De vierde graad loopt over drie jaren. Je gaat verder in de optie die je al in de derde graad volgde: klassiek, pop-rock-jazz, folk en wereldmuziek of musical. Volgde je muziek schrijven, dan ga je in de vierde graad verder met compositie. 

    Volgens jouw interesses en ambitie kies je voor één van deze twee studierichtingen: creërend of vertolkend muzikant.

    CREËREND MUZIKANT 

    Zit het creëren je in het bloed? Dan is dit wellicht de studierichting voor jou. Samen met je leerkracht instrument werk je een plan uit hoe jij het creërende zal invullen. Enkele mogelijkheden:

    • Componeren: je schrijft zelf nieuwe stukken.
    • Arrangeren: je herwerkt een bestaand stuk en maakt het zo geschikt voor de bezetting die je wil.
    • Improviseren: je bedenkt en speelt ter plekke muziek, die nog niet genoteerd staat.
    • Analyseren: je krijgt inzicht in een partituur (harmonisch, vorm, stijl, ...)
    • Organiseren van een live-voorstelling of opname
      • je zoekt, maakt of bewerkt het muzikaal materiaal.
      • je verzorgt de praktische uitwerking: de communicatie met medemuzikanten of opnameleider, promotie, podiumopstelling, evaluatie achteraf, …
    • Gebruik van hard- en software
      • je kan muziek noteren via een muzieknotatieprogramma.
      • je kan een opname maken en ze bewerken.

    Dien je plan in bij de directeur, ten laatste in de eerste volledige lesweek van september. Hij beslist of je voor deze studierichting kan inschrijven.

    In de studierichting creërend muzikant volg je twee vakken:

    • 1 uur instrument
    • 1 uur keuzevak

    Instrument

    In de instrumentles neemt het creëren een belangrijke plaats in. Hoe dat concreet gebeurt, bepaal je zelf, samen met je leerkracht. Belangrijk is dat jij zelf een belangrijke inbreng levert en inzicht krijgt in je eigen creërend proces.

    Als evaluatiemoment op het einde van de 4e graad zet je een voorstelling op poten van 15 minuten. Je wordt uitgedaagd om hierin jouw creërende activiteiten te ontplooien en jij bepaalt zelf hoe: als uitvoerder, medespeler, dirigent, organisator… Het grootste deel van de tijd (3/4e) wordt ingenomen via een creërende invulling. Er blijft ook ruimte (1/4e) om bestaand werk op een creatieve manier te vertolken.

    Keuzevak

      Keuzevakken Creërend Muzikant

      CREALAB

      In CreaLab leer je vanuit jouw eigen, vertrouwde repertoire stap voor stap hoe muziek in mekaar zit en ga je er creatief mee aan de slag. Een stuk dat je in de instrumentles hebt ingeoefend, wordt in CreaLab geanalyseerd en bewerkt. Je zoekt naar baslijnen en harmonisaties en creëert samen met de andere leerlingen arrangementen. Zo ontdek je heel praktisch de technische moeilijkheden. In de aanloop naar het toonmoment wordt alles genoteerd, zodat het stuk klaar is voor uitvoering.

      Daarnaast leer je om zonder voorbereiding aan de slag te gaan met een nieuwe partituur. Zo wordt jouw leesvaardigheid aangescherpt. Vanuit je opgedane kennis beschik je over een goede basis voor improvisatie, waarin je dan ook in CreaLab de eerste stappen zal zetten.

      IMPROVISATIE

      Improvisatie komt in allerlei muzikale stijlen voor. Net als bij het leren van een taal is de geleidelijke, speelse en onbewuste manier uiteraard de beste. Helaas worden we al snel ‘geremd’ door het steeds bewuster worden, en komt schaamte en onzekerheid in de weg staan. In de les gaan we de keuzemogelijkheden van de muzikale materie steeds duidelijk ‘afbakenen’ waardoor durven en experimenteren weer vanzelfsprekend wordt. Dit gebeurt met stijl-gebonden ‘backingtracks’ waarop we in groep kunnen oefenen en toepassen wat we net hebben gezien.

      Je mag je dus verwachten aan het oefenen van volgende onderdelen:

      • Gehoor (om het imiteren van voorbeeldsolo’s te vergemakkelijken)
      • Harmonisch inzicht (om harmonische schema’s waarover geïmproviseerd kan worden te leren begrijpen)
      • Melodisch inzicht (om de kracht van goede melodieën te leren voelen)
      • Ritmisch inzicht (om zowel de vormstructuur van een stuk als het gewicht van de verschillende ritmische plaatsen binnen verschillende maatsoorten te leren voelen)
      • Vocabulaire (om met concrete en bestaande ‘licks’ te leren experimenteren en zo de eigen vocabulaire te vergroten)

      De les Improvisatie vindt plaats op woensdag van 21 tot 22 uur.

      ARRANGEREN MET ABLETON

      In deze cursus ga je jouw eigen muziek componeren en produceren. Of het nu hip hop, techno of popmuziek is, jij bepaalt zelf wat voor muziek je wil maken. Je verwerft melodisch, harmonisch en ritmisch inzicht en leert programmeren, opnemen en structuur in je muziek brengen. Ontdek hoe je verschillende effecten kunt gebruiken om je eigen sound te creëren, hoe je samples maakt en bewerkt, hoe je moet mixen en masteren. Je leert ook met de nodige tools werken om je muziek live te brengen. Tot slot gaan we kijken hoe je muziek kunt promoten en leer je alle stappen die nodig zijn om jouw muziek uit te brengen op cd, vinyl en digitale platformen.

      Benodigdheden (zelf aan te schaffen): een laptop en het programma Ableton Suite

      ARRANGEREN MET MUSESCORE

      Arrangeren is het geschikt maken van een muziekstuk voor een andere instrumentale bezetting dan waarvoor het stuk oorspronkelijk was gecomponeerd. Je brengt bijvoorbeeld de melodie mee van een bekende popsong en arrangeert die in de les, zodat je hem kan uitvoeren met zang en piano. Of je maakt van een folksong een stuk voor viool, accordeon en gitaar. En misschien heb je wel inspiratie om een eigen song te schrijven en hem te bewerken voor de bezetting die jij wil? Ook dat kan in deze cursus.

      Arrangeren doe je aan de computer. Benodigdheden (zelf aan te schaffen): een laptop en het (gratis) programma Musescore.

      SINGER-SONGWRITER

      In deze cursus smeed je jouw eigen songs, schaaf je aan je teksten en breng je ze tot leven op het podium of in de studio. Voor iedere verteller met een scherpe pen, onbevreesde stembanden en een liefde voor gitaar of piano.

      Singer-songwriter kan je enkel volgen als je bent ingeschreven voor de optie pop-rock-jazz.

      • De les Singer-Songwriter vindt plaats op donderdag.
      GROEPSMUSICEREN

      VERTOLKEND MUZIKANT

      Dit is jouw keuze als je je als uitvoerend muzikant verder wil ontwikkelen en als het virtuoos uitvoeren van de partituur jouw streefdoel is. Je volgt twee vakken:

      • 1 uur instrument
      • 1 uur keuzevak

      Zit je in de optie pop-rock-jazz? Dan volg je naast je instrument het vak groepsmusiceren pop-rock-jazz (combo, bigband of jazzkoor).

      Keuzevakken vertolkend muzikant

      GELUIDSLEER EN OPNAMETECHNIEK

      Muziek opnemen kunnen we bijna allemaal. Met een smartphone kom je al een aardig eind. Maar als het echt goed moet klinken, komt er heel wat meer bij kijken. Het opnemen van muziek is een creatief proces dat de juiste vaardigheden en training vraagt. Door de juiste technieken te leren kan ook jij een goede producer worden.

      In de opleiding Geluidsleer en Opnametechniek leer je de basistechnieken om muziek op te nemen, te mixen en te masteren. Daarnaast komen thema’s als microfoon- en mixtechnieken, digitale audio, equalising, compressie, effecten en synthese aan bod. Al deze kennis zet je om in de praktijk. Zo vinden er opnameprojecten plaats in samenwerking met leerlingen en leerkrachten van de academie. Ook live mixen (PA) behoort voor een deel tot de opleiding.

      GROEPSMUSICEREN

      In de derde graad was groepsmusiceren een verplicht vak, en natuurlijk mag je dat verderzetten. In de vierde graad is het niet meer verplicht, maar kan je het kiezen als keuzevak.

      KOOR

      Zit zingen in je bloed? Heb je in de tweede of derde graad de smaak te pakken gekregen van het samen zingen? Kom dan meezingen in één van onze drie koren.

      • Jongerenkoor op dinsdag van 18 tot 19 uur
      • Pop-rock-jazzkoor op vrijdag van 17 tot 18 uur
      • Folkkoor op maandag van 19.30 tot 20.30 uur
      IMPROVISATIE

      Improvisatie komt in allerlei muzikale stijlen voor. Net als bij het leren van een taal is de geleidelijke, speelse en onbewuste manier uiteraard de beste. Helaas worden we al snel ‘geremd’ door het steeds bewuster worden, en komt schaamte en onzekerheid in de weg staan. In de les gaan we de keuzemogelijkheden van de muzikale materie steeds duidelijk ‘afbakenen’ waardoor durven en experimenteren weer vanzelfsprekend wordt. Dit gebeurt met stijl-gebonden ‘backingtracks’ waarop we in groep kunnen oefenen en toepassen wat we net hebben gezien.

      Je mag je dus verwachten aan het oefenen van volgende onderdelen:

      • Gehoor (om het imiteren van voorbeeldsolo’s te vergemakkelijken)
      • Harmonisch inzicht (om harmonische schema’s waarover geïmproviseerd kan worden te leren begrijpen)
      • Melodisch inzicht (om de kracht van goede melodieën te leren voelen)
      • Ritmisch inzicht (om zowel de vormstructuur van een stuk als het gewicht van de verschillende ritmische plaatsen binnen verschillende maatsoorten te leren voelen)
      • Vocabulaire (om met concrete en bestaande ‘licks’ te leren experimenteren en zo de eigen vocabulaire te vergroten)

      Tonale Improvisatie kan je in de vierde graad alleen volgen als je bent ingeschreven voor de optie klassiek of folk en wereldmuziek.

      ARRANGEREN MET ABLETON

      In deze cursus ga je jouw eigen muziek componeren en produceren. Of het nu hip hop, techno of popmuziek is, jij bepaalt zelf wat voor muziek je wil maken. Je verwerft melodisch, harmonisch en ritmisch inzicht en leert programmeren, opnemen en structuur in je muziek brengen. Ontdek hoe je verschillende effecten kunt gebruiken om je eigen sound te creëren, hoe je samples maakt en bewerkt, hoe je moet mixen en masteren. Je leert ook met de nodige tools werken om je muziek live te brengen. Tot slot gaan we kijken hoe je muziek kunt promoten en leer je alle stappen die nodig zijn om jouw muziek uit te brengen op cd, vinyl en digitale platformen.

      Benodigdheden (zelf aan te schaffen): een laptop en het programma Ableton Suite

      ARRANGEREN MET MUSESCORE

      Arrangeren is het geschikt maken van een muziekstuk voor een andere instrumentale bezetting dan waarvoor het stuk oorspronkelijk was gecomponeerd. Je brengt bijvoorbeeld de melodie mee van een bekende popsong en arrangeert die in de les, zodat je hem kan uitvoeren met zang en piano. Of je maakt van een folksong een stuk voor viool, accordeon en gitaar. En misschien heb je wel inspiratie om een eigen song te schrijven en hem te bewerken voor de bezetting die jij wil? Ook dat kan in deze cursus.

      Arrangeren doe je aan de computer. Benodigdheden (zelf aan te schaffen): een laptop en het (gratis) programma Musescore.

      SINGER-SONGWRITER

      In deze cursus smeed je jouw eigen songs, schaaf je aan je teksten en breng je ze tot leven op het podium of in de studio. Voor iedere verteller met een scherpe pen, onbevreesde stembanden en een liefde voor gitaar of piano.

      Singer-songwriter kan je enkel volgen als je bent ingeschreven voor de optie pop-rock-jazz.

      • De les Singer-Songwriter vindt plaats op donderdag van 19 tot 20 uur. 
      BEGELEIDINGSPRAKTIJK (alleen voor piano, orgel, accordeon en harp)

      In de derde graad volgde je wellicht al begeleidingspraktijk, en natuurlijk mag je dat verderzetten. In de vierde graad is het niet verplicht, maar kan je het kiezen als keuzevak.

      Kortlopende studierichtingen

      SPECIALISATIE

      Voor getalenteerde leerlingen die gedurende 2 jaar

      • zich willen vervolmaken nadat ze de vierde graad hebben afgerond. Zij volgen twee vakken (samen 2 uur les per week). Ook afgestudeerde oud-leerlingen kunnen hiervoor inschrijven.
      • extra lessen willen volgen, tegelijkertijd met de vierde graad. Zij krijgen extra lestijd voor hun hoofdvak (instrument) en volgen in totaal 4 uur les per week.

      Meer informatie over specialisatie

      Je volgt specialisatie na de 4e graad

      Toelatingsvoorwaarden:

      • je bent geslaagd voor een eindtoonmoment 4.3 (of H3)
      • je krijgt een positief advies van je leerkracht, directie en extern jurylid
      • je dient een gemotiveerde aanvraag in bij de directeur

      Voorbeeld van een lessenrooster muziek:

      • 1 uur instrument
      • 1 uur groepsmusiceren
      Je volgt specialisatie samen met de 4e graad

      Deze mogelijkheid is vooral interessant voor leerlingen met professionele ambities, maar zeker ook voor andere getalenteerde leerlingen. 

      Toelatingsvoorwaarden:

      • je neemt deel aan een toonmoment met directeur en extern jurylid (vb. eindtoonmoment 4.3) en krijgt een positief advies
      • je dient een gemotiveerde aanvraag in bij de directeur

      Je volgt 2 lessen bovenop de normale vakken van de 4e graad. Jouw lessenrooster wordt samengesteld samen met uw leerkracht en de directeur.

      Voorbeeld van een lessenrooster muziek :

      • 2 uur instrument of zang (2 x 1 uur) 
      • 1 uur 2e instrument (vb. een leerling zang volgt een akkoordinstrument)
      • 1 uur muziektheorie