Waakzaamheid tegen fraude met itsme
Fraudeurs hebben steeds vaker de itsme-app in hun pogingen om mensen op te lichten. Meestal gaan de fraudeurs te werk door het slachtoffer per telefoon of via een bericht te benaderen met de mededeling dat er een dringend probleem is. Ze vragen het slachtoffer via itsme een actie te ondernemen, zoals het bevestigen van de identiteit of het annuleren van een transactie. Wanneer de persoon deze acties goedkeurt, wordt de oplichting mogelijk gemaakt.
Febelfin en Belgian Mobile ID, de organisatie achter itsme, adviseren om altijd voorzichtig te zijn. De belangrijkste vuistregel is om nooit een actie goed te keuren via itsme die u niet zelf heeft opgestart. Ontvangt u een itsme-verzoek zonder dat u deze zelf hebt geïnitieerd? Weiger dit dan direct.
Het is belangrijk te weten dat een bank, itsme of Card Stop nooit contact met u zal opnemen om via de app een dringend probleem op te lossen. Wees altijd alert en handel met voorzichtigheid om te voorkomen dat u slachtoffer wordt van fraude.