×

Stadsbestuur keurt 99 reglementen goed: basis voor transparant en efficiënt bestuur (2026–2031)

Gepost op vrijdag 7 november 2025

Tijdens de gemeenteraadszitting van 4 november 2025 keurde het stadsbestuur van Herentals 99 reglementen en ondersteuningskaders goed. Samen met de reglementen die op 2 december aan bod komen, vormen ze de “lokale codex” voor de legislatuur 2026–2031. Deze reglementen leggen de basis voor het heffen van retributies, het innen van belastingen, de prijszetting van stedelijke en OCMW-diensten en het uitvaardigen van subsidieprogramma’s.

Traditie van efficiënt bestuur

Het nieuwe bestuur zet de traditie van vorige legislaturen verder: alle reglementen worden aan het begin van de legislatuur – en voor zes jaar – goedgekeurd, nog voor de stemming over het meerjarenplan 2026–2031. De reglementen bouwen voort op die van 2019, met extra aandacht voor administratieve vereenvoudiging en digitalisering. Zo hoeven verenigingen hun EHBO-attesten niet meer op te sturen, en moeten Herentalse verenigingen nog maar om de drie jaar een erkenning aanvragen. Wel wordt van gesubsidieerde organisaties verwacht dat ze de steun van de stad Herentals zichtbaar maken.

Doel: transparantie, eenvoud en gelijkheid

Stad Herentals streeft naar reglementen die aangepast zijn aan recente wetgeving en administratief eenvoudig en transparant zijn. Het stadsbestuur wil maximaal rendement halen met minimale administratieve lasten voor verenigingen, burgers en de administratie, steeds met respect voor het gelijkheidsbeginsel. De reglementen werden gecontroleerd op prijszetting en juridische correctheid, met een voorkeur voor één prijs per legislatuur, marktconform en eenvoudig.

Nieuwe reglementen voor betere dienstverlening

Enkele opvallende nieuwe reglementen:

  • Kampvervoerreglement: voor het eerst wordt de bestaande dienstverlening aan jeugdverenigingen in een reglement vastgelegd.
  • Erkenning buitenschoolse opvang: garandeert betere dienstverlening voor ouders met jonge kinderen.
  • Tenthuur: uitbreiding van het zaalhuurreglement voor socio-culturele activiteiten.
  • Belasting op tijdelijke horeca: uitbreiding van het billijkheidsprincipe.
  • Nieuwe parkeerzone: één grote zone voor bewonerskaarten (in plaats van vier zones).
  • Gevelrenovatiepremie: voor ondernemers in het kernwinkelgebied (Grote Markt, Zandstraat, Hofkwartier, Bovenrij).

Daarnaast werden verschillende reglementen van het lokaal dienstencentrum vernieuwd, zoals het reglement voor Mobitwin (voormalige mindermobiele centrale), aangepast vervoer, voetverzorging en het huishoudelijk reglement van het buurtrestaurant in Convent2.

Uitbreidingen voor meer ondersteuning

Een aantal reglementen wordt uitgebreid zodat ze een betere ondersteuning kunnen bieden.

  • Mantelzorgpremie: uitgebreid naar 65-75-jarigen en geïntegreerd met de premie voor personen met een handicap.
  • Geboorte-, adoptie- en jubileumsubsidie: nu ook voor 100-plussers.
  • Mentaal welzijn op school: uitgebreid van lager naar lager én middelbaar onderwijs.
  • Huurreglement uitleenmateriaal: uitgebreid met de verhuur van de podiumwagen en extra bestemmingen (AZH vzw, Sport Vlaanderen, BOA-erkende organisaties).
  • Ambulante handel: extra standplaats op de Oud-Strijderslaan.
  • Subsidie aankoop natuurgebieden: met clausule voor verplichte toegankelijkheid.

Ontradingsreglementen voor meer billijkheid

Het stadsbestuur kiest ervoor om bijzondere situaties verder te belasten:

  • Nachtwinkels: extra categorie voor dagwinkels met uitgebreide openingsuren.
  • Leegstand en verwaarlozing: tarieven verdubbeld om eigenaars sneller tot actie aan te zetten.

Reglementen die ongewijzigd blijven

Een groot aantal reglementen blijft verder bestaan zonder grote aanpassingen, zoals:

  • Reglementen voor jeugdkampen, straatfeesten, speelstraten, en evenementen op het openbaar domein.
  • Retributiereglementen voor kinder-, jeugd- en sportactiviteiten en herbruikbaar cateringmateriaal.
  • Belastingreglementen voor tweede verblijven, terrassen, en publiek toegankelijke ruimtes.
  • Subsidiereglementen voor waterhuishouding, AED-kasten en sociale initiatieven.

Met deze reglementen zet de stad verder in op een transparant, efficiënt en rechtvaardig bestuur. We willen de administratieve lasten voor onze burgers en verenigingen zo laag mogelijk houden, zonder in te boeten aan kwaliteit. De focus ligt op digitalisering, vereenvoudiging en billijkheid, voor iedereen in Herentals.