×

Stad Herentals scoort sterk in onderzoek naar telefonische bereikbaarheid

Gepost op vrijdag 5 december 2025

Stad Herentals komt positief naar voren in het Kwaliteit & Bereikbaarheid Onderzoek 2025, dat voor het eerst – naast Nederlandse - ook Vlaamse lokale besturen onder de loep nam. Herentals behoort tot de best scorende kleine steden op het vlak van telefonische bereikbaarheid: in 100 % van de testgesprekken werd binnen de maximale wachttijd van vijf minuten opgenomen en bovendien altijd binnen de eerste minuut. Daarmee overstijgt Herentals ruimschoots zowel de Vlaamse als de Nederlandse gemiddelden.

Ook op het vlak van vriendelijkheid en empathie onderscheidt Herentals zich. In vier van de vijf gesprekken beoordeelden mystery callers de toon en betrokkenheid van de medewerkers als duidelijk positief. De antwoorden waren in de meerderheid van de gevallen correct en helder.

En ook bij e-mailverkeer doet Herentals het merkbaar beter dan vele andere lokale besturen. 60 % van de testmails werd binnen de norm van één werkdag beantwoord, tegenover een Vlaams gemiddelde van slechts 33 %. Ook binnen de tweewekentermijn scoort Herentals met 60 % ruim boven het gemiddelde.

Het onderzoek bevestigt dat Herentals sterke stappen zet in klantgerichtheid en bereikbaarheid. De resultaten worden meegenomen in de verdere optimalisatie van de stedelijke dienstverlening, waarbij vooral op schriftelijke communicatie nog winst te boeken valt.