Identiteitskaart (eID)

Met uw identiteitskaart kunt u uw identiteit bewijzen in het binnen- en buitenland. In de identiteitskaart zit een microchip. Deze chip bevat een identificatiecertificaat waarmee u uw identiteit ook online kunt bevestigen.
 
Procedure
 
  • Enkele weken voor uw identiteitskaart vervalt, ontvangt u een oproepingsbrief voor een nieuwe identiteitskaart.
  • U maakt een afspraak
  • U komt op het moment van uw afspraak naar het stadsloket.
  • Hebt u een pasfoto nodig? U kunt deze zelf maken in de fotocabine aan het stadsloket. U betaalt 8 euro voor zes foto’s. Kom tien minuten voor uw afspraak langs, zodat u uw foto's in alle rust kunt maken.
  • U wordt opgeroepen door een medewerker.
  • Twee tot drie weken later ontvangt u een brief met de PIN- en PUK-code van uw nieuwe identiteitskaart. Na afspraak kunt u dan opnieuw zelf met deze brief uw nieuwe identiteitskaart afhalen aan het stadsloket.

Opgelet ouders!

Soms maken ouders een afspraak voor hun identiteitskaart, en maken ineens ook een afspraak voor de kids-ID van hun kinderen. Dat mag en is geen probleem. Maar vergeet niet: voor een kids-ID moet u het kind meebrengen naar de afspraak.

Wat brengt u mee?
 
Bij de aanvraag van uw elektronische identiteitskaart (met afspraak):
  • uw oproepingsbrief
  • een recente pasfoto die aan de voorwaarden voldoet op de oproepingsbrief
  • uw huidige identiteitskaart (of het vervangingsattest van de politie)
  • het te betalen bedrag (betalen kan cash of met bancontact)
Bij het afhalen van uw elektronische identiteitskaart (met afspraak):
  • uw oude identiteitskaart
  • de brief met uw nieuwe puk- en pincode
Kostprijs
  • 18,30 euro
  • Spoedprocedure (dag van aanvraag + 1 werkdag): 104,60 euro
  • Spoedprocedure met levering in Brussel (dag van aanvraag + 1 werkdag): 136,10 euro
Soms moet u zelf een vernieuwing van uw identiteitskaart aanvragen:
 
  • bij verlies of diefstal (U kunt een vervangingsattest aanvragen bij de politie of bij het stadsloket.) 
  • bij beschadiging
  • als de elektronische chip is losgekomen
  • als uw pasfoto niet meer gelijkend is
  • als u van naam, voornaam of geslacht wijzigt
  • na ambtelijke schrapping
De aanvraag verloopt verder volgens de gewone procedure. U maakt een afspraak en meldt u persoonlijk aan met een pasfoto (en eventueel het vervangingsattest). Na twee tot drie weken krijgt u een brief dat uw identiteitskaart klaarligt. U kunt deze zonder afspraak afhalen aan het stadsloket.
 
Geldigheid
 
  • Elke Belg vanaf 12 jaar kan een identiteitskaart aanvragen. Vanaf 15 jaar bent u verplicht om uw identiteitskaart altijd bij te hebben. 
  • De identiteitskaart is 10 jaar geldig.
  • De identiteitskaart voor jongeren van 12 jaar tot 18 jaar is 6 jaar geldig.
  • De identiteitskaart voor personen vanaf 75 jaar is 30 jaar geldig.

Certificaten

Bij het vernieuwen van uw elektronische identiteitskaart (eID) moet u ook de certificaten op de computer vernieuwen.

Vernieuw certificaten in Google Chrome

  1. Open Chrome.
  2. Klik rechts bovenaan op de verticale puntjes.
  3. Klik op 'Instellingen'.
  4. Klik op 'Geavanceerde instellingen weergeven'.
  5. Klik op 'Certificaten beheren'.
  6. Selecteer de eerste tab 'Persoonlijk'.
  7. Controleer of uw naam in de lijst staat en of het certificaat wordt uitgereikt door Citizen CA.
  8. Dubbelklik op uw Authentication certificaat om de details te openen.
  9. Klik op de laatste tab "Certificeringspad".

Meer informatie over deze procedure

Vernieuw certificaten in Internet Explorer

  1. Open 'Internet explorer'.
  2. Kies 'Internetopties' in het menu 'Extra'.
  3. Open het tabblad 'Inhoud' en klik op 'Certificaten'.
  4. Verwijder de certificaten door deze te selecteren en te klikken op 'verwijderen'.
  5. Sluit de toepassing af via 'Sluiten' en 'Ok'.
  6. Sluit 'Internet explorer'.
De oude certificaten zijn nu verwijderd. We gaan de nieuwe certificaten registreren.
  1. Steek de eID-kaart in de kaartlezer (er zal een pop-upvenster verschijnen met uw foto)
  2. Open de toepassing 'eID-Viewer'.
  3. Antwoord bevestigend op een eventuele beveiligingsvraag.
  4. Open het tabblad 'Certificaten'. Er zijn 2 soorten certificaten, Authentication en Signature. Beiden moeten geregistreerd te worden.
  5. Selecteer het eerste certificaat en klik op 'Registreer'. Herhaal deze actie voor het tweede certificaat.
  6. Beide certificaten zijn geregistreerd, sluit het programma met 'Afsluiten' via 'Kaart' (of via het kruisje 'X').