Identiteitskaart (eID)
Met uw identiteitskaart kunt u uw identiteit bewijzen in het binnen- en buitenland. In de identiteitskaart zit een microchip. Deze chip bevat een identificatiecertificaat waarmee u uw identiteit ook online kunt bevestigen.
Procedure
- Enkele weken voor uw identiteitskaart vervalt, ontvangt u een oproepingsbrief voor een nieuwe identiteitskaart.
 - U maakt een afspraak.
 - U komt op het moment van uw afspraak naar het stadsloket.
 - Hebt u een pasfoto nodig? U kunt deze zelf maken in de fotocabine aan het stadsloket. U betaalt 8 euro voor zes foto’s. Kom tien minuten voor uw afspraak langs, zodat u uw foto's in alle rust kunt maken.
 - U wordt opgeroepen door een medewerker.
 - Twee tot drie weken later ontvangt u een brief met de PIN- en PUK-code van uw nieuwe identiteitskaart. U kunt dan zelf met deze brief uw nieuwe identiteitskaart afhalen aan het stadsloket tijdens de openingsuren.
 
Opgelet!
- Kies enkel voor deze afspraak als u de Belgische nationaliteit hebt.
 - Soms maken ouders een afspraak voor hun identiteitskaart, en maken ineens ook een afspraak voor de kids-ID van hun kinderen. Dat mag en is geen probleem. Maar vergeet niet: voor een kids-ID moet u het kind meebrengen naar de afspraak.
 
Wat brengt u mee?
Bij de aanvraag van uw elektronische identiteitskaart (met afspraak):
- uw oproepingsbrief
 - een recente pasfoto die aan de voorwaarden voldoet op de oproepingsbrief
 - uw huidige identiteitskaart (of het vervangingsattest van de politie)
 - het te betalen bedrag (betalen kan cash of met bancontact)
 
Bij het afhalen van uw elektronische identiteitskaart:
- uw oude identiteitskaart
 - de brief met uw nieuwe puk- en pincode
 
Kostprijs
- 21,70 euro
 - Spoedprocedure (dag van aanvraag + 1 werkdag): 125,20 euro
 - Spoedprocedure met levering in Brussel (dag van aanvraag + 1 werkdag): 163,40 euro
 
Opgelet: als u een kaart met de spoedprocedures aanvraagt voor 15 uur, dan kunt u dit een dag later afhalen. Als u de kaart na 15 uur aanvraagt, wordt de kaart de volgende dag verwerkt, en komt er een werkdag bij.
Soms moet u zelf een vernieuwing van uw identiteitskaart aanvragen:
- bij verlies of diefstal (U kunt een vervangingsattest aanvragen bij de politie of bij het stadsloket.)
 - bij beschadiging
 - als de elektronische chip is losgekomen
 - als uw pasfoto niet meer gelijkend is
 - als u van naam, voornaam of geslacht wijzigt
 - na ambtelijke schrapping
 
De aanvraag verloopt verder volgens de gewone procedure. U maakt een afspraak en meldt u persoonlijk aan met een pasfoto (en eventueel het vervangingsattest). Na twee tot drie weken krijgt u een brief dat uw identiteitskaart klaarligt. U kunt deze zonder afspraak afhalen aan het stadsloket.
Geldigheid
- Elke Belg vanaf 12 jaar kan een identiteitskaart aanvragen. Vanaf 15 jaar bent u verplicht om uw identiteitskaart altijd bij te hebben.
 - De identiteitskaart is 10 jaar geldig.
 - De identiteitskaart voor jongeren van 12 jaar tot 18 jaar is 6 jaar geldig.
 - De identiteitskaart voor personen vanaf 75 jaar is 30 jaar geldig.
 
Certificaten
Bij het vernieuwen van uw elektronische identiteitskaart (eID) moet u ook de certificaten op de computer vernieuwen.
Vernieuw certificaten in Google Chrome
- Open Chrome.
 - Klik rechts bovenaan op de verticale puntjes.
 - Klik op 'Instellingen'.
 - Klik op 'Geavanceerde instellingen weergeven'.
 - Klik op 'Certificaten beheren'.
 - Selecteer de eerste tab 'Persoonlijk'.
 - Controleer of uw naam in de lijst staat en of het certificaat wordt uitgereikt door Citizen CA.
 - Dubbelklik op uw Authentication certificaat om de details te openen.
 - Klik op de laatste tab "Certificeringspad".
 
Vernieuw certificaten in Internet Explorer
- Open 'Internet explorer'.
 - Kies 'Internetopties' in het menu 'Extra'.
 - Open het tabblad 'Inhoud' en klik op 'Certificaten'.
 - Verwijder de certificaten door deze te selecteren en te klikken op 'verwijderen'.
 - Sluit de toepassing af via 'Sluiten' en 'Ok'.
 - Sluit 'Internet explorer'.
 
De oude certificaten zijn nu verwijderd. We gaan de nieuwe certificaten registreren.
- Steek de eID-kaart in de kaartlezer (er zal een pop-upvenster verschijnen met uw foto)
 - Open de toepassing 'eID-Viewer'.
 - Antwoord bevestigend op een eventuele beveiligingsvraag.
 - Open het tabblad 'Certificaten'. Er zijn 2 soorten certificaten, Authentication en Signature. Beiden moeten geregistreerd te worden.
 - Selecteer het eerste certificaat en klik op 'Registreer'. Herhaal deze actie voor het tweede certificaat.
 - Beide certificaten zijn geregistreerd, sluit het programma met 'Afsluiten' via 'Kaart' (of via het kruisje 'X').