Visietekst zorg

Elk kind, elke jongere, elke volwassene is een individu, met eigen talenten en noden. De academie gaat daarom het engagement aan om zorg te besteden aan elke leerling. De academie wil een klimaat scheppen waarin elke leerling zich goed voelt. De academie heeft oog voor de prestaties als vakman, kunstenaar, onderzoeker, samenspeler en performer, maar ook voor de sociaal-emotionele en de psychomotorische ontwikkeling van de leerling. De academie houdt rekening met de eigenheid, talenten en persoonlijkheid van elke leerling. 

De academie is bereid is om - binnen zijn mogelijkheden en de regelgeving van het decreet - een inspanning te leveren om leerlingen met speciale leerbehoeften op te vangen, te integreren en zo veel mogelijk onderwijs te bieden op maat, dit vooral in de individuele lesvakken. 

Leerlingen die nood hebben aan extra zorg, moeten deze ook krijgen, in zoverre dit kan binnen de draagkracht van onze academie. Omdat leerlingen mogen verschillen, kan ook het leertraject en de wijze van evalueren bij elke leerling verschillen. 

Klasleerkrachten (klassikale lessen) en vakleerkrachten (individuele lessen) gaan wekelijks met hun leerlingen om. Als zij signalen krijgen dat er nood aan is, geven ze zoveel mogelijk gepaste zorg en nemen preventieve en remediërende maatregelen. Leerlingen en ouders met zorgvragen kunnen ook terecht bij de directie, de werkgroep zorg en zorgcoördinator. 

Bij inschrijving peilt de academie met een korte vragenlijst naar behoeften op het gebied van zorg. Zo kunnen leerlingen met speciale onderwijsbehoeften, in overleg met de ouders, worden opgevolgd en begeleid. 

Voor leerlingen met een attest CLB ondersteuning speciale onderwijsbehoeften, verwijzing bijzonder onderwijs of VAPH is er na overleg de mogelijkheid tot 'Verhoogde Zorg' en een 'Individueel Aangepast Curriculum'.