Uittreksel uit overlijdensakte

Een akte van overlijden bewijst het feit van het overlijden en stelt de identiteit van de overledene vast. Deze akte is nodig vooraleer de ambtenaar van de burgerlijke stand de toestemming tot vervoer en begraving of crematie van de overledene kan geven.

De overlijdensakte wordt opgesteld in de gemeente waar de persoon is overleden. De gemeente in kwestie stuurt de akte daarna door naar de gemeente waar de overledene woonde.

Een overlijdensakte wordt opgesteld en ingeschreven in de registers van de burgerlijke stand van de plaats van het overlijden. Ze wordt ook overgeschreven in de registers van de burgerlijke stand van de laatste woonplaats van de overledene.

Aanvragen

In Herentals kunt u het uittreksel op verschillende manieren aanvragen:

  • U vraagt het uittreksel aan via de knop 'Vraag online aan'. Daar krijgt u de keuze om:
    • u veilig aan te melden (via eID kaartlezer, mobiele app of token). In de meeste gevallen kunt u het digitale document onmiddellijk downloaden.
    • u niet veilig aan te melden. U moet uw rijksregisternummer, naam en voornaam zelf invullen. Wilt u het digitale document downloaden, dan moet u zich alsnog veilig aanmelden. U krijgt ook de keuze om het document per post te laten bezorgen op uw domicilieadres.
  • U gaat zonder afspraak naar het stadsloket op het administratief centrum. Breng uw identiteitskaart mee. U krijgt het document onmiddellijk mee.

Kostprijs

Het uittreksel is gratis.