Op zoek naar een woonzorgcentrum?

Neem deze vragenlijst mee!

Een rusthuis kiezen voor uzelf of voor uw ouders is niet gemakkelijk.   Deze vragen kunnen u helpen bij het maken van uw keuze.

Hoe werkt het woonzorgcentrum ?

  • heeft het woonzorgcentrum aparte afdelingen voor bijvoorbeeld bewoners met dementie
  • is er een aangepast bad voor zorgbehoevende bewoners
  • is het meubilair aangepast aan de bewoners
  • wat mag de bewoner meebrengen
  • wordt er voor het slapengaan nog een versnapering aangeboden
  • hoe vaak wordt de kamer gepoetst
  • is er op de kamer aansluiting voor een telefoon, een tv en internet?Hoeveel betaal je hier voor
  • is er een tuin? En is die vrij toegankelijk
  • is er ‘s nachts een verpleegkundige aanwezig
  • is het woonzorgcentrum officieel erkend door het ministerie
  • bij wie kan ik terecht voor vragen en klachten
  • is er een gebruikersraad, bewonersraad, familieraad

Welke afspraken, gewoontes  zijn er?

  • mag en kan de bewoner eten in zijn kamer of in de eetruimte
  • kan de bewoner kiezen tussen warm eten ’s middags of ‘s avonds
  • mogen familie en vrienden de bewoners bezoeken wanneer ze zelf willen
  • mag de bewoner zijn eigen filosofische, godsdienstige en politieke overtuiging beleven? En zo ja, in welke mate
  • mag de bewoner zelf zijn huisarts kiezen
  • wordt er rekening gehouden met de gewoontes van de bewoner? Eten, slapen, …
  • mag de bewoner een huisdier meenemen
  • mag de bewoner gaan logeren bij familie
  • mag de bewoner een fiets, auto behouden

Kostprijs

  • wordt er een waarborg gevraagd
  • hoeveel betaal je per dag en wat is inbegrepen in de dagprijs
  • moet er worden bijbetaald voor was, kapper, pedicure, kiné, remgelden, incontinentie-materiaal, …? En hoeveel
  • is er een proeftermijn voorzien
  • wordt er een contract opgesteld
  • als u een tijd afwezig bent – bijvoorbeeld bij opname in een ziekenhuis – wordt de dagprijs dan verminderd
  • hoeveel dagen wordt er aangerekend na overlijden

Waar kun je nog op letten?

  • let op de houding van het personeel en de sfeer: wordt er geklopt voor het binnengaan
  • hoe worden de bewoners aangesproken
  • hoe zien de bewoners eruit
  • krijg je duidelijke antwoorden op je vragen
  • vraag een rondleiding in het rusthuis : let op netheid, frisheid en sfeer, zegt het personeel goeiendag
  • vraag een reglement van orde en een overeenkomst om thuis te lezen.  Laat je niet overrompelen door de charmes van het personeelslid
  • heldere, eenvoudige directe antwoorden zijn een positieve indicatie
  • rond de pot draaien, algemeenheden, wrevel en te weinig tijd zijn negatieve indicaties.