Nieuw voor personen met een handicap

Vanaf 1 juli 2016 kunnen personen met een handicap een erkenning of herziening aanvragen via www.myhandicap.belgium.be. De ingewikkelde papieren aanvraag wordt vervangen door een kortere online vragenlijst.

Wat verandert er concreet?

  • U kunt zelf (of met de hulp van een familielid of kennis) een aanvraag indienen op www.myhandicap.belgium.be. U logt in met uw elektronische identiteitskaart en vult een vragenlijst in. Als u de vragenlijst hebt ingevuld, verstuurt u hem via de website naar de Directie-generaal Personen met een handicap. Daar starten ze onmiddellijk met het behandelen van uw aanvraag.
  • Uw arts hoeft geen papieren formulieren meer in te vullen. U moet enkel de naam van uw arts opgeven. De Directie-generaal Personen met een handicap vraagt de medische informatie zelf op.
Hebt u hulp nodig?
 
  • Kom naar de zitdag van de FOD Sociale Zekerheid. Elke tweede dinsdag van de maand komt er tussen 10 en 12 uur een maatschappelijk werker naar het stadsloket. U moet hiervoor geen afspraak maken.
  • Maak een afspraak met een maatschappelijk werker van de Directie-generaal Personen met een handicap. Dat kan via www.handicap.belgium.be of via het gratis nummer 0800-98 799. Het gratis nummer is bereikbaar van maandag tot vrijdag van 8.30 uur tot 13 uur.
  • Maak een afspraak bij het stadsloket. Een medewerker begeleidt u bij het invullen van de vragenlijst.
Portaal van de sociale zekerheid