Nieuw digitaal loket levert documenten onmiddellijk af

De stad Herentals breidt haar online dienstverlening uit. Sinds 12 oktober kunt u dertien attesten en uittreksels van de dienst burgerzaken digitaal aanvragen. In de meeste gevallen wordt de aanvraag automatisch verwerkt en kunt u het document onmiddellijk opslaan op uw computer of uitprinten. De afgeleverde documenten zijn volledig rechtsgeldig, zowel de digitale als de geprinte versie.
 
Aanvragen
 
Om een officieel document aan te vragen, surft u naar www.herentals.be/e-loket. Onder de titel ‘Digitale documenten’ vindt u een overzicht van de digitale attesten en uittreksels. U kiest het document dat u nodig hebt en komt op een pagina met meer informatie over het document. Daar klikt u op de knop ‘Vraag online aan’.
 
Om het document aan te vragen, moet u zich eerst aanmelden. Dat kan op verschillende manieren:
  • U kunt zich veilig aanmelden met uw identiteitskaart, uw pincode en een eID kaartlezer of met een token. In de meeste gevallen kunt u het digitale document onmiddellijk downloaden.
  • U kunt ook een mobiele app gebruiken om u veilig aan te melden. U moet zich dan eerst eenmalig aanmelden met een eID kaartlezer via herentals.egovflow.be. Bovenaan op uw scherm klikt u op ‘aanmelden’. Van daaruit volgt u de instructies op uw scherm.
  • U kunt er ook voor kiezen om u niet veilig aan te melden. In dat geval moet u uw rijksregisternummer, naam en voornaam zelf invullen. Wilt u het digitale document downloaden, dan moet u zich alsnog veilig aanmelden. U krijgt ook de keuze om het document per post te laten bezorgen op uw domicilieadres.
Attesten en uittreksels
 
De volgende attesten en afschriften kunt u digitaal aanvragen:
 
  • Attest samenstelling van het gezin
  • Attest van woonst
  • Attest van nationaliteit
  • Attest van leven
  • Attest van verblijf voor een huwelijk
  • Attest van volledige adressenhistoriek
  • Attest van verblijf en nationaliteit
  • Attest van wettelijke samenwoning
  • Uittreksel uit geboorteakte
  • Uittreksel uit huwelijksakte
  • Uittreksel uit echtscheidingsakte
  • Uittreksel uit overlijdensakte
  • Uittreksel uit het strafregister
De meeste attesten en uittreksels ontvangt u onmiddellijk. Voor sommige uittreksels blijft een tussenkomst van de dienst burgerzaken nodig. In dat geval ontvangt u het document binnen de drie werkdagen.
 
Geen computer?
 
Hebt u thuis geen computer of internetverbinding, dan kunt u uiteraard nog steeds terecht aan het onthaal van het stadsloket. U meldt zich zonder afspraak aan tijdens de openingsuren. In de meeste gevallen krijgt u het document onmiddellijk mee.
www.freepik.com