Elektronische identiteitskaart (eID)

Een identiteitskaart is het bewijs van inschrijving in het Rijksregister. Met uw identiteitskaart kunt u uw identiteit bewijzen in het binnen- en buitenland. Vanaf 15 jaar bent u verplicht om uw identiteitskaart altijd bij te hebben.
 
De identiteitskaart is 10 jaar geldig. De identiteitskaart voor jongeren van 12 jaar tot 18 jaar is 6 jaar geldig, de identiteitskaart voor personen vanaf 75 jaar is 30 jaar geldig. 
 
In de elektronische identiteitskaart zit een microchip ingebouwd. Deze chip bevat een identificatiecertificaat waarmee u uw identiteit kunt bevestigen wanneer u uw eID in een kaartlezer steekt.
 
De chip bevat ook een handtekeningcertificaat waarmee u een elektronische handtekening kunt plaatsen onder elektronische documenten. U kunt de elektronische handtekening alleen gebruiken met uw persoonlijke pincode.
 
Voorwaarden
 
Voor elke Belg vanaf 12 jaar.
 
Procedure
 
  • Wanneer uw identiteitskaart bijna vervalt, start de stad automatisch de vernieuwingsprocedure. 
  • U ontvangt een oproepingsbrief met de vraag een afspraak te maken bij het stadsloket. Dat kan via www.herentals.be/identiteitskaart of via tel. 014-28 50 50.
  • U meldt zich op het moment van uw afspraak aan bij het stadsloket, waar uw aanvraag behandeld wordt.
  • Twee tot drie weken na de aanvraag krijgt u een brief die meldt dat uw identiteitskaart klaar ligt. U kunt uw nieuwe identiteitskaart dan afhalen aan het onthaal van het stadsloket. Hier is geen afspraak voor nodig.
Wat brengt u mee?
 
Bij de aanvraag van uw elektronische identiteitskaart (met afspraak):
  • uw oproepingsbrief
  • een recente pasfoto die aan de voorwaarden voldoet op de oproepingsbrief
  • uw huidige identiteitskaart (of het vervangingsattest van de politie)
  • het te betalen bedrag (betalen kan cash of met bancontact)
Bij het afhalen van uw elektronische identiteitskaart (zonder afspraak):
  • uw oude identiteitskaart
  • uw nieuwe puk- en pincode
Kostprijs
 
  • Een nieuwe identiteitskaart kost 17,70 euro.
  • Een nieuwe identiteitskaart volgens de dringende procedure (dag van aanvraag + twee werkdagen) kost 102 euro.
  • Een nieuwe identiteitskaart volgens de zeer dringende procedure (dag van aanvraag + 1 werkdag) kost 190,30 euro.
  • Een nieuwe identiteitskaart volgens de zeer dingende procedure met levering in Brussel (dag van aanvraag + 1 werkdag) kost 112 euro.
In volgende gevallen moet u zelf een vernieuwing aanvragen:
 
  • bij verlies of diefstal van uw kaart (U kunt een vervangsingsattest aanvragen bij de politie of bij het stadsloket.) 
  • bij beschadiging van uw kaart
  • als de elektronische chip is losgekomen
  • als uw pasfoto niet meer gelijkend is
  • als u van naam, voornaam of geslacht wijzigt
  • na ambtelijke schrapping
De aanvraag verloopt verder volgens de gewone procedure. U maakt een afspraak en meldt u persoonlijk aan met een pasfoto (en eventueel het vervangingsattest). Na twee tot drie weken krijgt u een brief dat uw identiteitskaart klaarligt. U kunt deze zonder afspraak afhalen aan het stadsloket.