Identiteitskaart (eID)

Met uw identiteitskaart kunt u uw identiteit bewijzen in het binnen- en buitenland. In de identiteitskaart zit een microchip. Deze chip bevat een identificatiecertificaat waarmee u uw identiteit ook online kunt bevestigen.
 
Procedure
 
  • Enkele weken voor uw identiteitskaart vervalt, ontvangt u een oproepingsbrief voor een nieuwe identiteitskaart.
  • U maakt een afspraak
  • U komt op het moment van uw afspraak naar het stadsloket.
  • Hebt u een pasfoto nodig? U kunt deze zelf maken in de fotocabine aan het stadsloket. U betaalt 8 euro voor zes foto’s. Kom tien minuten voor uw afspraak langs, zodat u uw foto's in alle rust kunt maken.
  • U wordt opgeroepen door een medewerker.
  • Twee tot drie weken later ontvangt u een brief met de PIN- en PUK-code van uw nieuwe identiteitskaart. Met deze brief kunt u uw nieuwe identiteitskaart afhalen aan het stadsloket. Hier moet u geen afspraak voor maken.

Opgelet ouders!

Soms maken ouders een afspraak voor hun identiteitskaart, en maken ineens ook een afspraak voor de kids-ID van hun kinderen. Dat mag en is geen probleem. Maar vergeet niet: voor een kids-ID moet u het kind meebrengen naar de afspraak.

Wat brengt u mee?
 
Bij de aanvraag van uw elektronische identiteitskaart (met afspraak):
 
  • uw oproepingsbrief
  • een recente pasfoto die aan de voorwaarden voldoet op de oproepingsbrief
  • uw huidige identiteitskaart (of het vervangingsattest van de politie)
  • het te betalen bedrag (betalen kan cash of met bancontact)
Bij het afhalen van uw elektronische identiteitskaart (zonder afspraak):
 
  • uw oude identiteitskaart
  • de brief met uw nieuwe puk- en pincode
Kostprijs
 
  • 18 euro
  • Dringende procedure (dag van aanvraag + twee werkdagen): 86 euro
  • Zeer dringende procedure (dag van aanvraag + 1 werkdag): 129,60 euro
  • Zeer dingende procedure met levering in Brussel (dag van aanvraag + 1 werkdag): 97,70 euro
Soms moet u zelf een vernieuwing van uw identiteitskaart aanvragen:
 
  • bij verlies of diefstal (U kunt een vervangingsattest aanvragen bij de politie of bij het stadsloket.) 
  • bij beschadiging
  • als de elektronische chip is losgekomen
  • als uw pasfoto niet meer gelijkend is
  • als u van naam, voornaam of geslacht wijzigt
  • na ambtelijke schrapping
De aanvraag verloopt verder volgens de gewone procedure. U maakt een afspraak en meldt u persoonlijk aan met een pasfoto (en eventueel het vervangingsattest). Na twee tot drie weken krijgt u een brief dat uw identiteitskaart klaarligt. U kunt deze zonder afspraak afhalen aan het stadsloket.
 
Geldigheid
 
  • Elke Belg vanaf 12 jaar kan een identiteitskaart aanvragen. Vanaf 15 jaar bent u verplicht om uw identiteitskaart altijd bij te hebben. 
  • De identiteitskaart is 10 jaar geldig.
  • De identiteitskaart voor jongeren van 12 jaar tot 18 jaar is 6 jaar geldig.
  • De identiteitskaart voor personen vanaf 75 jaar is 30 jaar geldig.